Praktiskt

Basinformation

Anmälan

Att ta sig till området
Att ta sig till området är, tyvärr, lättast med bil, men det går att ta sig dit med buss utan några större svårigheter.

För en vägbeskrivning så kan ni titta här, eller få en direkt från Hitta.se. Parkering får bara ske på speciellt utvisade områden.

När man tar sig med buss till området är det lättast att ta sig från Hässleholms station (om man inte kommer från Örkeljunga då bussen går därifrån till Hässleholm med). Ta Skåneexpressen 9 från Hässleholms C. Hoppa av på hållplatsen Hörlinge Bosabyggevägen. Vid hållplatsen gå ett par hundra meter tillbaka i den riktning ni kom från så hittar ni en skylt åt höger med texten LAJV på. Här ligger incheckningsområdet. Om ni kommer från Örkelljunga hoppar ni av vid samma hållplats och går i bussens färdriktning istället. Se kartan för att se var busshålplatsen är i förhålande till incheckningsområdet.

Ni kan hitta mer information om tidtabeller och dylikt på www.skanetrafiken.se.

När vi kommer närmre arrangemanget kommer vi att sprida information om samåkningsmöjligheter. Det kommer också att läggas upp ett forum för dylika diskusioner.

Incheckning och Utcheckning
När man kommer till området så måste man checkas in. En funktionär kollar av att man anlänt och att man har betalt samt komplimenterar den information som behövs. Sen kollas utrustning, kläder och vapen så att de följer reglerna och kulturerna som man spelar. Sist så tilldelas man ett lägerområde. När man flyttat till sitt läger och ställt det i ordning så ber man en funktionär komma och kolla att eldstad och läger ser ok ut och följer de regler som satts upp för arrangemanget. När lägret är markerat som ok kan man sen gå och lägga sig. Om ni inte har fått ert läger kontrollerat kommer en funktionär ut och kollar det när de är färdiga med alla andras läger. Det kan bli sent så det är bättre att ni kommer och hämtar en funktionär. Det underlättar vårt arbete med, då vi inte behöver leta upp ert läger. Om ni inte kommer mellan 17 och 22 den 26 juni måste ni meddela oss i förhand så att vi kan möta er vid incheckningen. Det är helt ok att komma sent till Hjältesång, men man måste då anlända till lajvet i rollen. Alla folk som finns på området kan enkelt förklarar varför de var sena till lajvet – diskutera det med arrangörerna och er grupp.

Utcheckningen görs så att vi kan ha koll på att alla som kom till lajvet har lämnat det igen, så att ingen är vilse i skogen. När man checkas ut kollar vi också att lägret är städat och återställt till dess ursprungliga skick. Om man inte har städat, eller man inte checkar ut sig, så får man en 200 kr städavgift på faktura i efterhand. Se till att en funktionär tittar på ert läger. När städningen är avcheckad så är det dags att få tillbaka utrustning som var underkänd och beslagtagen innan lajvet. Sen är man välkommen att lämna området. Om man vill är man också välkommen att stanna och tala med andra, hjälpa till att städa upp på området och delta i de festligheter som kommer att hållas på kvällen och åka hem dagen efter.

Om man är anmäld (med Deltagarblankett), men inte har betalt och inte är incheckad så blir man ändå skyldig att betala både deltagaravgift och städavgift i efterhand, så vida man inte har avanmält sig via e-post eller brev innan lajvet.

Tidsschema
Hjältesång kommer att pågå över fyra dagar. Torsdagen den 3 juli anländer alla deltagare. Incheckningen är öppen från 17.00 till 22.00. Deltagarna checkar in och blir visade till sina läger. När de somnat för natten slutar de att vara i vår värld och förflyttas till Carn. När de vaknar är det så i Hasseldalen och spelet börjar. Spelet pågår till middagstid den 6 juli. Vi samlas på Incheckningsområdet vid 13.00 för eftersnack och avrollning. Nu kan man även hämta upp utrustning som inte gått genom incheckningen och bli utcheckad. Utcheckningen pågår till 19.00.

Här är ett översiktsschema inför arrangemanget:

1 maj Första avgiftshöjningen, sista anmälningsdag för personlig intrig
15 maj Andra utskicket med mer ingående kulturbeskrivningar skickas till spelare
1 juni Andre avgiftshöjningen, sista anmälningsdag för gruppintrig
15 juni Intriger samt slutgiltig information delas ut till spelare
23 juni Arrangörerna flyttar ut till området och förbereder scenografi
3 juli Officiell incheckning börjar
4 juli Spelet börjar
6 juli Spelet slutar. Städning och utcheckning.
7 juli

Städning och transport från området.

Att ta med
Här finns en liten kom ihåg-lista som kan vara bra att ha för att kolla att ni inte glömt något. Förutom de saker som nämns på listan så får ni inte glömma in-lajv kläder, rekvisita och utrustning. Se under er kultur för mer information om hur sådan skall utformas.

Läger och tält
Ert läger skall alltid se in-lajv ut, dvs inga konserver, plastpåsar eller moderna väskor och sovsäckar får synas. Ert tält skall vara gjort i ett ickesyntetiskt tyg, gärna av en historisk modell och färg, eller en modell som passar till den kultur ni kommer från. Vi förespråkar att era sovanordningar är in-lajv då vi vill att ni spelar dygnet runt. Men om ni inte har bra sovsaker som är in-lajv så är det ok att sova med sovsäckar och liggunderlag, så länge de är undangömda under dagen. Vi tror nämligen att en utsövd lajvare är bättre på att spela än en lajvare som har spelat i sömnen och har sovit dåligt. Fast å andra sidan vet vi att man kan sova den mest fantastiska sömn på utrustning som är in-lajv. Se under 'Resurser'-forumet för mer information om var ni kan hitta/hur ni kan tillverka lämpliga sovsaker.

Då vi vet att det är svårt att ordna fram all utrustning om man är nybörjare och tält är något av det sista man ordnar så öppnar vi för möjligheten att sova off-lajv på ett område utanför spelområdet. I det fallet får ni gärna ha tält som inte är lajvvänliga men vi ser helst att alla spelare sover in-lajv och på lajvområdet. De som sover utanför området måste bygga upp läger inne på lajvområdet där deras roller håller till. Ni får inte sitta och äta i ert off-läger utan förväntas spela under dagen än om ni sover off-lajv.

Säkerhetsplan
Vår säkerhetsplan ligger här.

Latrin och sanitet
Latriner får tyvärr inte grävas på området utan man får bara använda de som vi erbjuder. Vi kommer att ha Bajamajor utställd på två olika off-lajvställen på området: en i närheten av Dalfolkets läger vid Off-område 2 och ett vid incheckningsområdet i söder. Det finns permanenta toaletter på området men dessa får inte användas av våra spelare då de är till för andra besökare på strövområdet. Vi skall försöka ordna in-lajv toaletter och handtvagningsställen som kan nyttjas även in-lajv, men kan inte lova det då vi har vissa begränsningar på oss från områdesförvaltarna.

Vatten
Vattencisterner kommer att ställas ut på de off-områden som är utmärkta på den här kartan. Från dessa kommer spelarna att kunna ta vatten. Vi har räknat med ca 10 liter vatten per deltagare (med en säkerhetsmarginal på 50 deltagare) för helgens behov, men slösa inte på vattnet. Det vore dåligt om vi stod utan vatten sista dagen. Dessutom är det inte bra för miljön att slösa på rent vatten. Det finns också en brun och flera vattendrag på området, men vattenkvaliten garanteras ej.

Mat
Vi kommer inte att tillgodose spelarnas matbehov om de inte har beställt mat innan arrangemanget. Av praktiska anledningar kan vi bara ordna lagad mat till Äventyrarna då Dalfolket kommer att leva i ett samhälle som bygger på familjegrupper och möjlig byteshandel och därför inte köper mat från varandra i värdshus. För att få reda på lämplig mat från er kultur så kan ni titta i kulturdokumenten för mer information.

Det kommer att lagas mat i det rullande värdshuset för de som förbeställt mat, om det blir mat över i värdshuset efter att de som har beställt har fått kan det komma på frågan att övriga kan betala för mat på plats. Priserna är 100 kr för alla måltider om man förbeställer i samband med anmälan. Annars kostar frukost 15 kr, lunch 20 och middag 30 kr. Vi kommer också att sälja (alkoholfri) dryck på värdshuset. Se Det Rullande Värdshuset för mer information.

Vi förespråkar att spelare av Dalfolk själv lagar sin mat, eller går ihop i sina familjegrupper och beslutar hur de ska gå tillväga med matlagningen. Detta är speciellt viktigt för nybörjare. Vi kommer att erbjuda mat under lördagskvällen vid den stora Ljusriten. Festmåltiden kommer att gemensamt tillagas av spelarna, men basråvarorna står vi som arrangörer för. Ni är hjärtligt välkomna att ta med egen mat till de här festligheterna för att sätt krydda till det som arrangörerna står för.

Pengar på Lajvet
Under lajvet finns två parallella myntsystem som äventyrarna använder; Riksdrackiner och örtuggar. Riksdrackinerna är lajvvalutan, som man får stjäla och använda till att köpa tjänster och in-lajv varor. Dessa saknar i stort värde för Dalfolket men är en av de stora anledningarna att äventyrarna kommit till dalen.

Örtuggar är lajvnamnet för Svenska pengar. Använd bara mynt är ni snälla, de är mer diskreta. Guld (10 kr), stort silver (5 kr), litet silver (1 kr) och koppar (50 öre) är alla accepterade i Hasseldalen. Dessa kan användas på värdshuset eller om ni vill genomföra handel i spelet. Om ni gör det så bör ni också komma överens om ett in-lajv pris på en vara så att en ekonomi i fiktionen upprätthålls. Till exempel; ”För den här bågen vill jag ha 100 guld och tre rävskin.” eller ”Den här soppan kostar dig 2 guld och 3 Tendrackiner”.